۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۲۵۶۷۶
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی مطرح کرد؛

ضرورت پرداختن حوزه علمیه به فقه حکومتی| نقش مهم علما در تحقق گام دوم انقلاب

ضرورت پرداختن حوزه علمیه به فقه حکومتی| نقش مهم علما در تحقق گام دوم انقلاب
حجت الاسلام وحدتی شبیری بر ضرورت پرداختن حوزه علمیه به فقه حکومتی تأکید کرد و گفت: اگر بنا بر این است که فقه ما فقه تمدن ساز باشد باید پاسخگوی نیاز روز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام وحدتی شبیری، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، امروز در نشست تخصصی جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در مجتمع آفتاب ولایت که به همت پایگاه تخصصی فقه تخصصی وسایل و موسسات حوزوی مشهد برگزار شد، به چیستی فقه حکومتی و ارتباط فقه حکومتی با بیانیه گام دوم اشاره کرد.

وی بر ضرورت پرداختن حوزه علمیه به فقه حکومتی تأکید کرد و گفت: بحث هایی از جمله این که آیا باید مسلمانان فقه حکومتی را اجرا کنند؟ آیا برقراری فقه حکومتی در زمان غیبت لازم و مجاز است؟ این که زمام حکومت به دست چه کسی باشد؟ بحث هایی است که نیاز است حوزه علمیه به این امر ورود کند.

حجت الاسلام وحدتی شبیری به مقصود از فقه حکومتی اشاره و ابراز کرد: فقه حکومتی یعنی به مسائل فقهی با نظر به عنصر حکومت نگاه دوباره داشته باشیم و فقها در استنباط فقه، عنصر حکومت را در نظر بگیرند.

وی با بیان این که هر کسی با توجه به تخصص خود باید نسبت به مطالعه و پیاده سازی بیانیه گام دوم انقلاب اقدام کند، گفت: بیانیه گام دوم نسخه ای است که رهبری برای ۴۰ سال دوم پیچیده اند و هر کسی باید با تخصص و مطالعات خود آنرا پیاده سازی کنند.

حجت الاسلام وحدتی شبیری به رسالت حوزویان نسبت به گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: باید متحجر نباشیم و مطالعات خود را کافی ندانسته و نسبت به مطالعه محتوای فقهی گذشته، حال و آینده اهتمام داشته باشیم، فاقد ادارک نباشیم، مسائل مستحدثه و نو را درک کرده و موضع گیری کنیم، به اصول فقه جواهری پایبند باشیم اما بسنده نمی کنیم.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: حوزویان باید نسبت به تحولات موضع گیری داشته و حرفی برای گفتن داشته باشند همچنین فاصله بین باید ا و واقعیت ها را بدانیم و همان گونه که نظامیان با برنامه ریزی کاری کردند که کسی نمی تواند به ما چپ نگاه کند ما نیز باید با مطالعات خود کمک و دستیار رهبری بوده و ایده های ایشان را اجرایی کنیم.

وی به شناخت دقیق موضوعات و مسائل در جامعه برای داشتن فقه حکومتی تأکید و ابراز داشت: برای داشتن تمدن نوین اسلامی باید فقه حکومتی داشت و شناخت دقیق موضوعات از جمله مسائل فقه حکومت است.

حجت الاسلام وحدتی شبیری افزود: فقیه اگر می خواهد فتوایی صادر کند باید به خوبی موضوع را بشناسد، مطالعات همه جانبه داشته باشد و نسبت به پیامدهای آن توجه داشته باشد، از نظر جامعه شناس و روانشناس در مورد مسائل مربوط به جامعه مانند موالید استفاده کند.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: اگر بنا این است که فقه ما فقه تمدن ساز باشد باید پاسخگو به نیاز روز باشد، ما پایبند به فقه جواهری هستیم اما در حوزه فقه سنتی باید به مسائل و شرایط روز نیز توجه شود، حوزه ها وظیفه دارند در تحقق گام دوم انقلاب تحقیقات جدید را دنبال کنند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات